Kamis, 19 November 2015

Sembelit Tiada Lagi Dengan Ayurveda

Sembelit Tiada Lagi Dengan Ayurveda

Pernah tertanya-tanya mengapa anda mengalami sakit berulang dalam perut selama beberapa hari bersama-sama? Atau mengapa lawatan anda ke bilik air telah menjadi jarang hari ini? Ini banyak perkara juga boleh bermakna bahawa anda mengalami sembelit. Sembelit adalah kedua-dua yang menyakitkan serta mengecewakan dan sebahagian besarnya masih tidak diiktiraf bagi majoriti penduduk. Walaupun ia merupakan gejala yang biasa, ia sebahagian besarnya masih tidak diiktiraf dalam majoriti penduduk. Definisi perubatan sembelit adalah "kurang daripada tiga pergerakan usus seminggu." Normal corak membuang air besar adalah salah satu air besar setiap hari. Tetapi gejala-gejala sembelit adalah mudah dan boleh dilihat dengan mudah.

Selama bertahun-tahun, kajian telah membuktikan bahawa sembilan puluh lima peratus orang dewasa mempunyai pergerakan usus yang antara tiga dan 21 kali seminggu, dan ini boleh dianggap biasa. Walaupun pergi tanpa membuang air besar selama dua atau tiga hari tidak akan menyebabkan apa-apa ketidakselesaan fizikal, ia masih boleh menjadi sebab untuk tekanan mental bagi sesetengah orang.

Jika disertai dengan tanda-tanda membimbangkan seperti pendarahan rektum, sakit perut dan kekejangan, loya dan muntah-muntah, dan kehilangan berat badan sukarela, penilaian serta-merta akan diperlukan.

Manusia yang berasal daripada kategori tertentu lebih cenderung menghidap sembelit daripada yang lain, seperti: -
• Orang yang berumur lebih daripada 65,
• Wanita hamil,
• yang kerap,
• ibu-ibu baru,
• orang yang tidak aktif,
• pencinta Makanan ringan dan lain-lain

Sembelit boleh ditentang, terutamanya di rumah, walaupun kes-kes akut panggilan sembelit untuk lawatan segera ke doktor. Untuk perubahan yang ketara dalam tabiat usus, belajar berapa banyak cecair dan apa jenis cecair minuman pesakit pada hari biasa adalah penting. Mempunyai diet yang kaya dengan serat juga membantu dalam mengatasi sembelit.

Sumber-sumber yang paling biasa serat termasuk:

• buah-buahan dan sayur-sayuran,
• gandum atau bran oat,
• benih psyllium (contohnya, Metamucil, Konsyl),
• metil selulosa sintetik (contohnya, Citrucel), dan
• polycarbophil (contohnya, Equilactin, Konsyl Fiber)

Ayurveda juga menawarkan amat berkesan dan terbukti penyelesaian mujarab untuk sembelit. Triphala adalah salah satu campuran herba terbaik untuk rawatan tetap sembelit. Ini campuran Amala behera dan Harada mempunyai sifat laksatif yang sangat baik. Salah satu yang paling berkuasa makanan tambahan semula jadi Ayurveda untuk merawat sembelit ialah GSCare. Ini tambahan herba semula jadi adalah berguna dalam merawat pelbagai keadaan seperti masalah pencernaan, sembelit, gas, cirit-birit atau sindrom usus terganggu. Ia bergantung kepada herba semulajadi dan makanan tambahan yang membersihkan saluran penghadaman dan rasa daripada toksin. Ia membantu dalam penghadaman dan membantu mengawal gas. Formula GSCare ini amat berkesan dalam merawat sembelit dan adalah tabiat tidak membentuk.

Ayurveda pasti mempunyai kuasa untuk merawat semua jenis penyakit, terutama sembelit.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar